خودباوری کودکان و روش هایی تقویت برای خوشحالی آنها

1- تقویت نقاط قوت کودک و افزایش اعتماد به نفس

خانواده ‌ها باید الگوی خوبی برای کودکان باشند. تقلید و الگو برداری یکی از فراگیرترین روش ‌های یادگیری در کودکان است. تحقیقات نشان می‌ دهد، یکی از بهترین راه‌ های تقویت خودباوری کودکان، برخوردار بودن از والدینی است که خود نیز از خودباوری بالایی برخوردار باشند.

خودباوری کودکان

اگر والدین (پدر و مادر) در عمل الگوی خوبی برای فرزندان باشند، از اینکه فقط برای آنان صحبت یا دائماً به آنها امر و نهی کنند، بسیار بهتر و اثر بخش ‌تر است.

پدر و مادر باید به کودکان خود کمک کنند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و برای تقویت نقاط قوت و برطرف کردن نقاط ضعف، آنها را راهنمایی نمایند و در مورد توانمندی‌ های آنها صحبت کنند.

همچنین به شخصیت کودک و نوجوان توجه کنند و احترام بگذارند، زیرا بی‌ توجهی و نادیده گرفتن کودکان باعث کاهش حس ارزشمندی در آنها می ‌شود.

2- حمایت از اشتیاق کودک

* والدین باید زندگی را طوری هماهنگ کنند که کودکانشان به موفقیت برسند. یک راه برای رسیدن به این هدف حمایت از شور و اشتیاق کودک است.

گاهی حمایت از کودک به این معناست که والدین باید در مورد عقایدشان درباره‌ آنچه برای بازی پسرها و دخترها مناسب است بازنگری کنند. مثلاً ممکن است دختری بخواهد کاراته یاد بگیرد. والدین (پدر و مادر) باید توجه داشته باشند که علاقه ‌های کودک سه ساله ممکن است کوتاه مدت باشند ولی احساس پذیرفته شدن توسط پدر و مادر همواره در خاطر کودک باقی می ‌ماند.

این را میدانید :  خودباوری کودکان و تقویت روش هایی برای تقویت خوشحالی آنها

3- کودک را با کس دیگری مقایسه نکنید:

فشار آوردن به کودکان برای رسیدن به موفقیت، آنها را فریب می ‌دهد و از آنها فرد دیگری می ‌سازد و چون آنها با شخص دیگری مقایسه می ‌شوند روی اعتماد به نفس آنها تأثیر منفی می‌ گذارد.

در واقع کودکانِ والدینی که در به دست آوردن دل آنها، بیش از حد طبیعی کرده باشند به احتمال زیاد در دوران نوجوانی خسته، عیب‌جو و غمگین (بدون شادی و خوشحالی) خواهند بود. باید به کودکان کمک کرد تا برخی ابزارهای روحی و درونی را در خود ایجاد کنند که بتوانند در تمام طول عمر به آنها اعتماد کرده و از آنها استفاده کنند. بهترین عواملی که می ‌توانند نشانه شاد بودن فرد باشند درونی هستند نه بیرونی.

 

پرستار در منزل سالمند

پرستار خانم کودک

پرستار زن بچه

پرستار جوان نوزاد