قوانین مالیات بر ارث

ارث اموالی بجا از شخص متوفی، شامل بدهی ها ، حقوق و تمام اموال منقول و غیر منقول گفته می شود که پس از فوت وی به وارثان منتقل می شود، در صورتی که پس از فوت شخص اموال وی به شخص دیگری ( وارث) منتقل شود این دارایی شامل پرداخت مالیات مربوط ” مالیات بر ارث ” می باشند. مالیات بر ارث از شاخه های مالیاتی مستقیم بر دارایی اموال می باشد. از نکات مهم و سوالات بیشتر کاربران

در قوانین گذشته ( قبل از ۱/۱/۹۵) مالیات بر ارث ، بر اساس اموال مانده و تعداد وارثان متفاوت بود، ماترک شخص متوفی با کارشناسان رسمی اداره مالیات ارزشگذاری وپس از کسر هزینه ها، سهم وراثتی هر وارث مشخص ، و طبق جدول محاسبه و اموال مشمول معافیت، قانون مالیات های مستقیم میزان مالیات بر ارث هر ورثه تعیین و به اداره مالیات پرداخت می شود و گواهی پرداخت مالیات بر ارث برای ورثه صادر، و پس از آن انتقال اموال به غیر امکان پذیر خواهد بود.

در قوانین جدید (بعد از ۱/۱/۹۵) مالیات متوفی برای ورثه بر اساس گروه بندی صادره سازمان مالیاتی کشور تعیین و برای هر گروه نرخ محاسباتی متفاوتی در نظر گرفته شده است.

نحوه محاسبه مالیات بر ارث چگونه است ؟

گلایه ورثه ها از روش اخد مالیات بر ارث بصورت ناعادلانه بیان شده که باعث، باز بررسی قوانین مالیاتی برای ارث شده و به ادعای سازمان امور مالیاتی این قوانین تعدیل یافت، بعنوان مثال مالیات برای ملک مسکونی با ملک تجاری متفاوت بوده و این باعث دعاوی ملکی بین وارثان متوفی ایجاد می گردید که برای بدست آوردن سهم ارث هزینه های گزافی را بعنوان مالیات ارث بپردازد، به هر حال در قانون جدید مالیاتی بر حسب ترکه فرد متوفی محاسبه و بر مبنای نسبت ورثه با متوفی نرخ مالیات متفاوتی را در بر خواهد داشت بدان معنی که هر چه نسبت فرد با متوفی نزدیک تر باشد مالیات کمتری و هر چه نسبت فرد با متوفی بیشتر باشد مالیات بیشتری پرداخت خواهد کرد. برای درک بهتر مطلب اداره مالیات وراث را به سه طبقه نسبی تقسیم کرده است :

نسبت های درجه ۱ ( طبقه اول ) : پدر ، مادر ، شوهر ، فرزندان

نسبت های درجه ۲ ( طبقه دوم ) : پدر بزرگ و مادر بزرگ ، برادر  خواهر ، خواهر زادگان و برادر زادگان

نسبت درجه ۳ ( طبقه سوم ) : خاله ، دایی، عمو ،عمه ، و فرزندان آنها

به طور دقیقتر طبقه بندی های اعلامی امور مالیاتی کشور به این ترتیب است که مالیات برای طبقه دوم دو برابر از طبقه اول و طبقه سوم چهار برابر طبقه دوم افزایش می یابد، در نظر داشته باشید نرخ اعلامی برای نسبت طبقه اول تعیین شده است .چند درصد از اموال به جا مانده شخص متوفی شامل مالیات بر ارث می شود؟

 

اطلاعات بیشتر : مالیات بر ارث فراز تکس