اهمیت ارتباط همیشگی با سالمندان (بخش اول)

اهمیت ارتباط با سالمندان

از بزرگترین مشکلات و دردهای سالمندان تنهایی و نادیده گرفته شدن از طرف اطرافیان است. باید امکاناتی برای اهمیت ارتباط با سالمندان فراهم شود تا از سالمند در کنار فرزندان و نزدیکانش نگهداری و مراقبت شود و این امر می تواند در منزل خود سالمند و توسط یکی از افراد یا توسط پرستار سالمند که امین و متعهد به این کار است صورت بگیرد. حمایتی که این روش نگهداری در سالمند ایجاد می کند موجب حفظ سلامت روان در سالمند می گردد. برای اینکه بیماری آلزایمر دیرتر در سالمند دیده شود چندین راهکار وجود دارد که باید به آنها توجه شود از جمله:

  • شرکت کردن سالمندان در گروه های فعال اجتماعی
  • قدم زدن با دوستان
  • رفتن چند روزه به مسافرت
  • انجام بعضی از فعالیت های اجتماعی داوطلبانه

با سالمندان همانند کودک بخورد نکنید .

بعضی از سالمندان به خاطر برخی مشکلات جسمی یا وجود اختلالات روانی و عاطفی ، نوعی رفتار خود مداری و خود خواهی، لجبازی، بی نظمی هایی در رفتار، مقاومت های رفتاری که اصرار به حفظ آن دارند به وجود می آید، که همگی به نوعی بازگشت سالمند به دوران کودکی نامیده می شود .

حالاتی که به علت تغییرات طبیعی دوران سالمندی در آنان به وجود آمده است. به همین خاطر ، گاهی رفتارهای فرزندان در مراقبت از  پدران و مادران سالخورده اشان با سن آنها تضاد دارد . رفتارهایی به گونه ای که گویی از کودک خود پرستاری می کنند، این در حالی است که باید بپذیریم ما هرگز نمی توانیم مولد والدین خود باشیم.

این را میدانید :  روش های از بین بردن ترس و اضطراب کودک

متاسفانه دیده شده که بعضی از فرزندان در قبال والدین سالخورده کودک نما، دست به کارهایی می زنند و یا به طرزی سخن می گویند که نه تنها شان آن سالمند ناتوان زیر سوال می رود بلکه روح حاس او به شدت جریحه دار می گردد، البته اگر چه شاید سازگاری با چنین شرایطی سخت و گاه هم طاقت فرسا باشد، ولی نیاز است بدانیم هیچ وقت شایسته نیست با او مثل کودک رفتار کنیم و باید و نبایدهای رفتاری و کلامی شان را متذکر شویم، چه بسا توجه و مراقبت از شأن و رتبه سالمندان، اولین وظیفه مهم فرزندان و اطرافیان در قبال آنهاست.

برای اینکه رفتار صحیحی با این گونه برخوردهای کودکانه در سالمندان داشته باشید ، اول باید بپذیرید که این رفتار ها و طرز سخن گفتن طبیعی است و اقتضای سن سالمندان می باشد و در مرحله  برای مواجهه سهل با برخی از رفتارهای کودکانه سالمندان، بهتر است صبور بر این احوالات باشید و بپذیرید هیچ از یک این رفتارها به قصد یا نیت خاصی انجام نمی گیرد.

احترام به سالمند نکته ای که هرگز نباید فراموش شود

حفظ حرمت و جایگاه سالمندان در خانواده، باعث تقویت حس ارزشمندی در آنها می شود و قدرشناسی شما را از زحمات بی دریغ آنان در طول یک عمر زندگی پربرکت شان می رساند.  بسیاری از سالمندان زودرنجی های سریع و حساسیت های بیش از حد دارند که همین عامل گاهی اوقات موجب متوقع شدن آنها از اطرافیانشان می شود. در این سن و سال، نیاز است بیش از پیش به آنها توجه و محبت کنید تا احساس زیادی بودن یا سربار بودن نکنند، مثلاً علیرغم خستگی و یا مشغله زیاد، می توانید زمانی را برای بودن به آنها  اختصاص دهید و یا در تصمیمات مهم زندگی با آنها مشورت کنید و در صورت لزوم از تجارب مفیدشان بهره ببرید.

این را میدانید :  مواظب کلماتی که به کودکان می گویید، باشید

 همچنین بهتر است مواظب کلام‌تان باشید برای گفته هایشان، هر چند غیرمفید، ارزش قائل شوید و با جملاتی از قبیل «مثل بچه‌ها فکر و عمل می‌کنی»، «شما قدیمی هستی»، «زمانه تغییر کرده است» و …. حرمت شان را نشکنید.

  یادتان باشد، هیچگاه نسبت به سالمندان حس ترحم نداشته باشید، این برخورد شایسته حال آنان نیست، چه بسا درک این حس از جانب آنها، نه تنها از هزاران رفتار و کلام ناشایست عذاب ‌آورتر است بلکه به شدت باعث فرو ریختن عزت نفس و تکدر خاطرشان می شود.