یائسگی در مردان سالمند

در این مقاله به بررسی یائسگی در مردان می پردازیم.

علت های تاثیرگذار در یائسگی مردان

• مردان بالای ۵۰ سال

• انجام دادن ورزش های استقامتی

• استرس

• کم شدن ترشح هورمون تستوسترون

• افسردگی

• افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند مقدار ترشح هورمون تستوسترون خیلی کم تر از میزان ترشح هورمون کسانی است که در در سواحل دریاها زندگی می کنند.

• سالمندانی که رژیم گیاهخواری دارند ترشح هورمون shbg بیشتر می شود که این خود می تواند باعث کمتر شدن تستوسترون شود.

کم شدن ترشح هورمون تستوسترون

غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز، در مردان وظیفه کنترل ترشح تستوسترون را برعهده دارند.ترشح نوعی هورمون به نام GnRH توسطهیپوتالاموس به هیپوفیز کمک می کند تا هورمون LH را ترشح کند که این هورمون بر سلول های خاص بیضه اثر می گذارد. نشانه های کم شدن تستوسترون در مردان چندان قابل تشخیص نیست، برای اینکه مکانیسم های کمکی مثل تولید هورمون های آندروژن توسط غدد فوق کلیوی بر آن اثر می گذارند.

هنگامیکه مقدار ترشح تستوسترون پایین بیاید بدن مقداری از هورمون پیش ساز تستوسترون را تبدیل به تستوسترون می کند. از نشانه های کم شدن تستوسترون در بدن می توان به سردرد، کم شدن قدرت دید، کوتاهی قد در نتیجه پوکی استخوان و کم خونی اشاره کرد.

درمان به وسیله هورمون

• تزریق تستوسترون توسط پزشک از طریق درون عضله ای یا زیر پوستی در سالمندانی که به مقدار کافی بدنشان قادر به تولید تستوسترون نیست، گرفتن این هورمون از خارج از بدن می تواند مفید باشد و بر حجم ماهیچه ای، اخلاق و خواب تاثیرگذار است. از طرفی این تزریق بر میل جنسی و قدرت بدنی مردان چندان تاثیری ندارد. هورمون درمانی جایگزین در مردان می تواند حتی خطراتی هم بدنبال داشته باشد. پزشک باید پروستات و مقدار هموگلوبین خون را در مردان تحت معالجه در نظر داشته باشد.

 

عوامل کاهش دهنده ترشح تستوسترون

۱٫ استرس: تاثیر بالایی بر کارکرد غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که مرکز کنترل هورمون تستوسترون هستند دارد. همچنین استرس باعث کم شدن LH هورمون تحریک کننده ترشح تستوسترون در سلول های بیضه و کمتر شدن کلی ترشح این هورمون در بدن شود.

۲٫ کمبود خواب: بر مقدار تستوسترون بدن تاثیر می گذارد. طی تحقیقات انجام شده روی مرد سالم ۶۴ تا ۷۴ نشان داده است که رابطه مستقیمی بین میزان خواب شبانه و میزان ترشح تستوسترون در روز وجود دارد.

۳٫ دیابت و سندرم متابولیک: اندام افراد مبتلا به دیابت نوع دو و سندرم متابولیک که هر دو به چاقی پایین تنه یا فشار خون بالا مبتلا هستند مقدار تستوسترون کمتری نسبت به دیگران تولید می کند. ئزنان وقتی که دوره یائسگی را طی می کنند توانایی باروری را ندارند در حالی که مردان یائسه این توانایی را دارند.

۴٫ افسردگی: مقدار تستوسترون در فرد مبتلا به افسردگی، کمتر از فرد سالم است. مصرف تستوسترون در فرد جوان و سالمند باعث از بین رفتن افسردگی می گردد.

۵٫ الکل: مصرف الکل بر غدد کنترل کننده و ترشح کننده تستوسترون مثل هیپوتالاموس، هیپوفیز و بیضه اثر بدی دارد و باعث کمتر شدن توانایی جنسی و ناباروری شود. همچنین الکل بر سلول های لیدیگ بیضه که ترشح کننده تستوسترون هستند تاثیر گذاشته و باعث کمتر شدن ترشح تستوسترون و در نتیجه افت میل جنسی می شود.

۶٫ آفت کش ها: مواد شیمایی در بعضی از آفت کش ها ترشح هورمون ها را مختل می کند. مردانی که با آفت کش ها کار می کنند مقدار تستوسترون خون شان در مقایسه با مردان دیگر کمتر است.

 

عوارض یائسگی مردان

در مردان غده پروستان آسیب پذیرترین عضو بدن در مقابل بیماری ها است، بطوریکه همه مردان در معرض سه بیماری اصلی مربوط به این غده هستند:
– سرطان پروستات
– التهاب پروستات
– بزرگ شدن خوش خیم پروستات

 

تفاوت ها و شباهت های یائسگی مردان و زنان

• یائسگی در زمان تغییرات سریع و نشانه ها آشکارتر ولی در مردان تغییرات تدریجی و ملایم تر است.

• یائسگی در زنان به طور معمول از ۴۵ تا ۶۵ سالگی است ولی در مردان از سن ۳۵ سالگی به بعد آندروپوز در هر زمانی اتفاق می افتد.

• زنان در دوران یائسگی توانایی باروری را از دست می دهند در حالی که مردان یائسه توانایی باروری را دارند.

جهت دریافت پرستار سالمند، پرستار کودک، پرستار بیمار با موسسه مهرگان تماس حاصل نمایید.